Рестото от женитбата


Някъде около „Нос“-а, който непрекъснато се оказва при чуждите работи, се намира още един проблем, поставен от Гогол преди повече от век, а именно женитбата. Защо обаче актът на бракосъчетанието се оказва проблем и се нарича просто „женитба“, той изследва в едноименната си пиеса, поставена вече и в театър „София“ под чудесната режисура на Елена Панайотова.

Постановката въвлича зрителя в един комедиен диалог между забавното и утвърдено приетото. Тя умело използва проблемите на младите поколения, задавайки лични въпроси за всеки, който умее да чуе за разликата между брака и женитбата.

Интересна е семантичната разлика между двете думи. Гогол я разкрива малко по малко като застъпва общочовешкия проблем за самотата и социалното приемане в един твърде патриархален свят. Защото в реалността на героите женитбата е задължителна дамга. Бракосъчетанието е лишено от свободата, която любовта отдава на душите. Затова и го наричаме „женитба“ – трябва да се оженим, защото надрастваме приетата за това възраст. Трябва да се оженим, защото скоро това ще стане невъзможно. Трябва да се оженим, защото обществото ще ни заклейми. И когато моментът на тази граница наближи, отиваме на пазар за пръстени, женихи, зестри, булки и лековати мечти.

И тогава, на пазара на мечтите, утопията на идеалния брак се оказва заклещена между положението на жениха и зестрата на девойката; между една идея и една реалност, между желанието и задължението, и не на последно място между истината и лъжата за чувствата.

Агафя Тихоновна /София Маринкова/ е честна девойка, чието време за женитба е дошло. Тя е типаж, който търси своя граф, барон, принц или нещо още по-добро откъм социален статус. Тя е млада жена на пазар за съпрузи, която е объркана измежду всички кандидати за ръката ѝ. Всички те обаче – посвоему идеални кандидати – се конкурират за нея и наддават със своите професии, имоти и благосъстояния... като търг на вещи за вещ. А всички отчаяно търсят бягство от самотата.

С прекрасна игра актьорите пресъздават персонажа на самотния човек, който е дотолкова отчаян, че се свързва със сватовници, за да си създадат илюзията за избор. Особен е героят на Юлиян Рачков – Подкальосин, който е дотолкова притеснителен, че не смее да заяви позиция през Агафя Тихоновна, въпреки нейното предразположение към него. Самотата пропива и обгръща до степен на непоносимост от мисълта за съжителство и брак. Затова и лутайки се между копнежа и страха, героите се нуждаят от сватовници като Фьокла Ивановна /Невена Калудова/ и Кочкарьов /Юли Малинов/.

100 години след Гогол в година 2017-та ние правим жалък опит да определим промяната в мисленето. И купувайки своята женитба, ще получим ли от нея ресто?

Нека въпросът да остане отворен....

Станислава Соколова
Станислава Соколова

Момичето с най-сините очи! Станислава е мистериозното попълнение в екипа на VIBES и е готова да ви сподели своите гледни точки относно литературни феномени и културни събития, както и лична позиция по разнообразни житейски теми. Един истински творец, който притежава таланта да рисува своите картини и с четки, и с думи.

Коментари

коментари

Все още няма коментари

Остави отговор

Вашия имейл адрес няма да бъде показван.

Може да използвате следните HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

За нас

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

VIBES е вашият източник на информация с качествено съдържание, интервюта, които имат значение и истории, които докосват.

VIBES е модерната лайфстайл платформа.

Следвай ни