"Саломе" – удар за сетивата


„Саломе“ е новата постановка на театър „Българска Армия“ по едноименната пиеса на Оскар Уайлд. Всички познаваме Уайлд – непринудено директен и елегантно циничен. Уайлд е писателят, когото сме обречени винаги да чувстваме като съвременник. А неговият подпис е достатъчен, за да ни накара да го прочетем или да отидем на театър.

Така се запознаваме и със смелата Диана Добрева – режисьорът, решил да представи тази тежка пиеса на българска сцена. Режисьорът, решил твърдо да изиграе специфичната роля на жената, която властва със своята красота, поглед и лек, налудничаво равен глас. „Саломе“ не е само текст, нито някаква си пиеса от известен автор. „Саломе“ е внушение. Саломе е влюбващата и безнадеждно влюбена в един. Саломе е Луната, която е „толкова бледа тази вечер“ и гледа с очите на „мъртва жена“. Саломе е красотата, палачът и смъртта. Ролите ѝ трябваше да бъдат разбити на части, за да я разберем и да я съберем накрая в едно. Саломе е бледа като луна, но тя е способна и да танцува върху кръв....

Сюжетът е библейски, но тематиката е общочовешка. Героинята бурно се влюбва в Йоан Кръстител - персонификацията на онази вяра в спасението и чистотата, която всяка душа търси. Саломе, чийто поглед подчинява царе, вече има цел – да целуне непорочните устни на Пророка.... Устни, недостъпни за нея... приживе.

„Саломе“ като постановка в театър е тежка. Заливат те звучи, крещят те скандали за вярата и за това къде във Всичкото всъщност е Бог. И всички говорят Едно и спорят за това Едно.

Постановката на Диана Добрева има много пресилени пасажи, излишно разширени. На моменти се чудиш къде им е смисълът, докато от сцената гърми нещо като „Балалайка“. Там вероятно е нейното творческо търсене, отдалечено на хиляди километри и стотиици години от оригинала на пиесата, но изкуството си е само свое и ние не го съдим. Вероятно целият шум, който тези моменти поднасят на публиката, е съзнателно търсен. Живеем днес и твърде малко неща са се променили. Пищността – пир за сетивата – на моменти се превръща в удар за тях.

Постановката изобилства от силови роли – истинско предизвикателство за актьорите, които стоически и отдадено се раздават, за да се достигне усещането за нещо сложно, нещо тихо, но леко избухващо, нещо тежко, често непосилно, нещо което тихо набъбва, изригва и убива. За нещо, което внезапно ще спре.

„Саломе“ ще те изцеди и ще извади от теб нещо тъмно и нещо лудо. А междувременно музиката /която натоварващо никога не спира/ ще те въведе в света на „онази, която е дъщеря на кръвосмешение“. Тя ще ти напомни за похотта на застаряващия Ирод - Милен Миланов с една от най-сложните роли, влюбен в доведената си дъщеря. Същият този Ирод, отнел жената на брат си, ще се опита да защити Пророка, Божия човек, пред волята на Пленителната Жена – Йоан да бъде съсечен.

„Саломе“ не е постановка. „Саломе“ е архетип. Тя просто иска да целуне едни устни, но на целувката властта ѝ е чужда... И цената ще бъде висока. Но да, тя ще ги целуне...

... на всяка цена!

Станислава Соколова
Станислава Соколова

Момичето с най-сините очи! Станислава е мистериозното попълнение в екипа на VIBES и е готова да ви сподели своите гледни точки относно литературни феномени и културни събития, както и лична позиция по разнообразни житейски теми. Един истински творец, който притежава таланта да рисува своите картини и с четки, и с думи.

Коментари

коментари

Все още няма коментари

Остави отговор

Вашия имейл адрес няма да бъде показван.

Може да използвате следните HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

За нас

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

VIBES е вашият източник на информация с качествено съдържание, интервюта, които имат значение и истории, които докосват.

VIBES е модерната лайфстайл платформа.

Следвай ни