Happy Meal: Храните, които ни правят щастливи


Макар и всички ние да свързваме фразата "happy meal" с една определена верига за бързо хранене, трудно можем да кажем, че именно този тип храна ни прави щастливи. Е, да - вероятно изпитваме някакъв тип моментна еуфория, докато консумираме голям бургер с пържени картофки, но как се чувстваме впоследствие? Най-често преяли и пълни, искайки нищо по-различно от това да полегнем някъде.

Според експерта по хранене Фиона Тък, автор на книгата The Forensic Nutritionist, такова нещо като "щастливо ястие" действително съществува. Така могат да бъдат наречени определен тип храни, които подобряват настроението ни и стимулират мозъка ни да бъде в "happy mood".  И обратното - има храни, които ни карат да се чувстваме по коренно противоположен начин.

"Храните, които помагат за по-добро настроение и мозъчна функция, включват бобови растения, ядки, семена, "добри" мазнини като риба и авокадо, ленено семе, сьомга, пуйка и банани", споделя Фиона Тък.

Но защо подобен тип продукти се наричат "щастливи ястия" от много хора?

"Консумирането на свежа и богата на нутриенти храна е важно, за да бъде снабдено тялото с нужните хранителни вещества, спомагащи за доброто състояние на нашите нервотрансмитери и нервна система", споделя Фиона Тък, добавяйки: "Когато свършат запасите ни от определени нутриенти, особено витамини B12 и B6, фолиева киселина, желязо, триптофан и витамин D, това може да афектира върху настроението ни."

Тук идва моментът да зададем и друг логичен въпрос - щом има храни, които ни правят щастливи, кои са храните, които ни правят тъжни?

"Някои храни, като например захар, транс мазнини и алкохол могат да "изпразнят" тялото ни от нутриентите, които афектират на настроението. Кафето и чаят могат да възпрепятстват абсорбацията на желязо, например, докато алкохолът е естествен депресант. Високо обработените храни с високо количество на транс мазнини, добавки, сол и захар, могат да ни лишат от важни нутриенти и да понижат настроението ни".

В такъв случай, кои храни конкретно препоръчва Фиона Тък, за да бъдем по-щастливи, позитивни и доволни от живота си?

"Препоръчвам бобени храни като леща и нахут, които съдържат фолиева киселина и желязо, спомагащи за подобряване на настроението. Сьомгата съдържа важни мазнини за доброто състояние на мозъка, както и аминокиселината триптофан, която е нужда за продукцията на серотонин - нашия "хормон на щастието".

"Бананите съдържат витамини B и триптофан, които също подобряват настроението. Ядките и семената са добър източник на минерали и добри мазнини, особено орехите. Дали е просто съвпадение, че орехът изглежда точно като нашия мозък?"

"Яйцата, от друга страна, съдържат протеин и са важен източник на холин, който е ключов за добрата нервотрансмитерска функция и функцията на клетъчните мембрани".

Не на последно място, Фиона Тък препоръчва и приемането на сложни въглехидрати като цели зърна, овесени ядки и кафяв ориз. Те спомагат за регулацията на кръвната захар, което е важен фактор за добрата мозъчна функция и когнитивното здраве.

Ванеса Илиева
Ванеса Илиева

Ванеса е едно от най-вълнуващите попълнения в екипа на VIBES. Това слънчево момиче обича да изследва света около себе си, но и да пази най-съкровените си тайни. Не се разкрива лесно, но допусне ли ви в своя кръг, ще ви дари с всичката любов на света.

Коментари

коментари

Все още няма коментари

Остави отговор

Вашия имейл адрес няма да бъде показван.

Може да използвате следните HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

За нас

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

VIBES е вашият източник на информация с качествено съдържание, интервюта, които имат значение и истории, които докосват.

VIBES е модерната лайфстайл платформа.

Следвай ни