Как да се храним, ако имаме диабет?

Правилното и добре балансирано хранене при хората, болни от диабет, може да гарантира един напълно нормален начин на живот, както и да минимализира риска от сериозни здравословни усложнения, съобщават от Диабет.бг. Много е важно да се набляга на храни, които насищат организма с енергия и всички важни минерали и витамини.

Храненето е от особено значение, защото захарният диабет може да провокира затлъстяване, а това със сигурност увеличава риска от  инсулт, атеросклероза, инфаркт, нефропатия и други опасни заболявания. Затова и балансираната диета е толкова важна - тя помага за контролиран прием на мазнини и въглехидрати, нормализирайки метаболизма.

Спазвайки правилата за хранене, пациентите успешно ще поддържат оптимални стойности на кръвната си захар.

Важно е също и храната да се приема на минимални порции, разпределени в 5-6 приема на ден. В никакъв случай не е добре да се стига до преяждане, затова и ставането от масата следва да случва още преди да е настъпило пълно засищане.

Каква е задачата на въглехидратите в диетата на диабетно болните?

Основната роля на въглехидратите е свързана с подсигуряването на енергия. При диабетно болните обаче въглехидратите не могат да се усвоят в същия обем, както при здравите хора, затова и  концентрацията на глюкоза в кръвта се покачва.

Затова най-добре въглехидратни храни като шоколад, други сладкиши с брашно, продукти с масло, грис, ориз и рафинирана захар да бъдат изключени от диетата. Трябва да се даде превес на сложните въглехидрати, чието усвояване е много по-дълго и които се  абсорбират в червата. Например овесената каша, плодовете, зеленчуците, ръжения или черен хляб са точно такива.

Количеството въглехидрати, което се приема ежедневно, следва да е едно и също. Затова е добре да се знае кои продукти са взаимнозаменяеми.  Например, филийка ръжен хляб се равнява на половин литър мляко или на 150 г варени картофи.

Ролята на фибрите в храненето на диабетно болни

Растителните фибри са от изключително значение. Този компонент понижава нивото на глюкоза в кръвта, ето защо е препоръчително да се консумират продукти като зеле, цитрусови плодове, ягоди, гъби, пресни зеленчуци, овесени ядки.

Фибрите подобряват подвижността на червата, нормализират храносмилането и унищожават лошия холестерол и токсините. Препоръчва се дневен прием от 50 г.

Ролята на растителните мазнини

В менюто на болните от диабет не е добре да присъстват животински мазнини  - най-хубаво е да бъдат заменени с растителни. Затова и храни като свинско, патешко и агнешко месо, заквасена сметана и масло е добре въобще да не се консумират. Вместо това, можете да ги замените със заешко месо, пилешки гърди, пуешко или телешко месо  и млечни продукти. Гответе ястията на пара или печете месото във фурната, добавяйки към него зеленчуци и малко растително масло.

Подобен режим не само ще подсигури по-ниски стойности на кръвната захар, но същевременно и ще минимализира риска от сърдечно съдови проблеми. Не заменяйте маслото с маргарин, тъй като той също съдържа вредни трансмазнини. Лесносмилаемите мазнини на ден е добре да бъдат 40 г.

Манган, мед и цинк – защо те са така важни за диабетно болните?

За да се снижи кръвната глюкоза, организмът има нужда  от цинк, манган и мед. Те нормализират работата на черния дроб, насърчават производството на инсулиназа (ензим, ускоряващ разпадането на инсулина), засилват общия имунитет и стимулират окислителните процеси в организма.

Как да си ги набавите чрез храната:

  • Мед се съдържа в ядките, гъбите, бобовите растения и овесените ядки;
  • Твърдото сирене, гъбите, яйцата, зърнените храни и бобовите растения са богати на цинк;
  • Манганът се съдържа в касиса, зърнените храни и малините.

VIBES
VIBES

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

Коментари

коментари

Все още няма коментари

Остави отговор

Вашия имейл адрес няма да бъде показван.

Може да използвате следните HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

За нас

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

VIBES е вашият източник на информация с качествено съдържание, интервюта, които имат значение и истории, които докосват.

VIBES е модерната лайфстайл платформа.

Следвай ни